Актуальные проблемы теории и истории искусства

Итальянские письма и донесения Петербургской Академии художеств С.Ф. Щедрина, написанные в 1820-х годах, — один из наиболее подробных и живых источников, свидетельствующих об особенностях русского художественного сознания классицистической эпохи, которая в античном искусстве видела норму и недосягаемый образец (К.Маркс).
О разном свидетельствуют упоминания античности, в которых без всякого художественного умысла Щедрин проговаривается о влияниях, ставших ингредиентами сознания, и "мимолетности", встречающиеся в его эпистолах, извлеченные из контекста изданного летом 2014 года первого полного собрания писем и творческих отчетов мастера.

Italian letters and reports to St. Petersburg Academy of Fine Arts by S.F. Shchedrin written in the 1820s are one of the most detailed and spirited sources, shedding light on the features of Russian artistic consciousness of the era of neoclassicism, which saw the norm and unattainable model in ancient art (K.Marx).
Mentioning of antiquity reflects various phenomena, in them Schedrin without any artistic intention unveils the influences which became ingredients of consciousness, and ephemera found in his epistles, extracted from the context of the complete collection of his letters and artistic reports first published in full in summer of 2014.