Title The solution to the Puzzle of Archbishop Athanasius’ Portraits or on their Attribution Once Again
Author email miltchik@mail.ru
About author Milchik, Mikhail I. Ph.D., Th e Scientifi c Research Institute “Spetsproektrestavratsiya”, deputy chief / Th e Cultural Heritage Board of the Government of St. Petersburg, Russia, member
In the section Russian Art of the 18th - 20th Centuries
Year 2013 Volume 3 Pages 254257
Type of article RAR Index UDK 7.041.5; 94(47) Index BBK 85.03
Abstract

The article examines the provenance and attribution problem of portraits of Archbishop Kholmogorsky and Vazhsky Athanasius (1641–1702). The author adduces evidence of the following attribution: 1) “grave portrait” of archbishop (not preserved) which was painted by S. Narykov and known by its representation on the photos; 2)”Portrait in black mantle” (1701) is its copy by I. Pogorelsky made during archibisop’s lifetime; 3) ”Portrait in red mantle” is a late copy.

Keywords
Reference Milchik, Mikhail I. The solution to the Puzzle of Archbishop Athanasius’ Portraits or on their Attribution Once Again. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 3. Eds: Svetlana V. Maltseva, Ekaterina Yu. Stanyukovich-Denisova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2013, pp. 254–257. ISSN 2312-2129.
Publication Article language russian
Bibliography
  • Бронникова Е.П. Загадка портрета Афанасия Холмогорского в собраниях архангельских музеев // Русский Север и архиепископ Афанасий: материалы науч. чтений, посвящ. 320-летию Архангельской и Холмогорской епархии / сост. В.Н. Булатов, Л.Д. Попова. – Архангельск, 2003. – C. 82–86.
  • Брюсова В.Г. Холмогорский летописец и художник XVII в. // Труды отдела древнерусской литературы / Академия наук СССР. Ин-т русской литературы РАН (Пушкинский Дом). ‒ М.; Л.: Наука, 1961. ‒ Т. 17. ‒ С. 445‒453.
  • Верюжский В.М. Афанасий архиепископ Холмогорский. Его жизнь и труды в связи с историей Холмогорской епархии за первые 20 лет ее существования и вообще Русской церкви в конце XVII века. ‒ СПб.: Тип. И.В. Леонтьева, 1908. ‒ 683 с.
  • Киселева А.В. Значение микроскопических исследований для экспертизы живописи на примере двух портретов кисти Антропова // Экспертиза и атрибуция. Материалы II научной конференции (1996). ‒ М., 1998. ‒ С. 71‒75.
  • Кольцова Т.М. Искусство Холмогор XVI‒XVIII веков. ‒ М.: Северный паломник, 2009. ‒ 648 с.
  • Корнева (Комашко) Н.И. Живописец Стефан Довментиев Нарыков. Заметки к творческой биографии // Филевские чтения. ‒ М.: ЦМиАР, 2003. ‒ Вып. 10. ‒ С. 367‒376.
  • Овчинникова Е.С. Атрибуция двух портретов петровского времени // На рубеже двух эпох. Из истории преобразований петровского времени. ‒ М., 1978. ‒ (Труды Гос. Исторического музея, вып. 47).
  • Овчинникова Е.С. Портрет в русском искусстве XVII века. Материалы и исследования. ‒ М.: Искусство, 1955. ‒ 139 с.
  • Ружникова Е.И. О портретах Афанасия, архиепископа Холмогорского и Важского // Русский исторический портрет. Эпоха парсуны: Материалы конференции (Москва, 20 мая 2004 г.). ‒ М.: ГИМ, 2006. ‒ С. 89–99. ‒ (Труды Гос. Исторического музея, вып. 155).
  • Ружникова Е.И. Портреты Афанасия Холмогорского в собрании Архангельского музея изобразительных искусств // Холмогоры — центр художественной культуры Русского Севера: сб. статей. ‒ Архангельск, 1987. ‒ С. 52‒63.
  • Русский исторический портрет. Эпоха парсуны: [сб. статей и каталог выставки в Гос. Историческом музее (26 декабря 2003 г. ‒ 31 мая 2004 г.)]. ‒ М.: Художник и книга, 2004. ‒ 280 с.: ил.
  • Словарь русских иконописцев XI–XVII веков / ред.-сост. И.А. Кочетков. ‒ 2-е изд. ‒ М.: Индрик, 2009. ‒ 1104 с.
  • Соломина В.П. Загадка двух портретов // Архангельск. ‒ 20.11.1993. ‒ № 143.
  • Титов А.А. Летопись Двинская. ‒ М.: П.А. Фокин, 1889. ‒ 240 с.
  • Ясински М.Э., Овсянников О.В. Афанасий, архиепископ Холмогорский и Важский (Алексей Артемьевич Любимов, 1682–1702) // Взгляд на Европейскую Арктику. Архангельский Север: проблемы и источники: В 2 т. ‒ СПб.: Петербургское востоковедение, 1998. ‒ Т. 2.