Title The Composition “Upon the Right Hand Did Stand the Queen” and the Hypothesis of the Novgorodian and Balkan Relations in the Mural Painting of the 14th Century
Author email lennnnna@rambler.ru
About author Nemykina, Elena A. The Composition “Upon the Right Hand Did Stand the Queen” and the Hypothesis of the Novgorodian and Balkan Relations in the Mural Painting of the 14th Century. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of Articles. Vol. 3. Svetlana V. Maltseva (ed.), Ekaterina. Yu. Stanyukovich-Denisova (ed.) St. Petersburg, NP-Print Publ., 2013, pp. 186–194. ISSN 2312-2129.
In the section Eastern Christian Art
Year 2013 Volume 3 Pages 186194
Type of article RAR Index UDK 7.033.2...4; 7.033.2(471) Index BBK 85.03
Abstract

Analysis of the iconographic features of the fresco composition “Upon the right hand did stand the Queen” from the church of Transfiguration in Kovalevo near Novgorod (1380) and investigation of its origins gives us the opportunity to look at the entrenched hypothesis of the Novgorodian and Balkan relations in the mural painting of the 14th c. from a new perspective. More detailed consideration of this theme gives grounds to question some statements of this hypothesis including the appropriateness of comparing of the Novgorodian murals of the 14th c. with the Balkan ones.

Keywords
Reference Nemykina, Elena A. The Composition “Upon the Right Hand Did Stand the Queen” and the Hypothesis of the Novgorodian and Balkan Relations in the Mural Painting of the 14th Century. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 3. Eds: Svetlana V. Maltseva, Ekaterina Yu. Stanyukovich-Denisova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2013, pp. 186–194. ISSN 2312-2129.
Publication Article language russian
Bibliography
  • Айналов Д.В. Византийская живопись XIV столетия // Записки Классического отделения Русского археологического общества. ‒ Пг., 1917. ‒ Т. 9. ‒ С. 62‒230.
  • Алпатов М.В. Всеобщая история искусств: В 3 т. ‒ Т. 3: Русское искусство с древнейших времен до XVIII в. ‒ М.: Искусство, 1955.
  • Грабар А.Н. Император в византийском искусстве. ‒ М.: Ладомир, 2000. ‒ 328 с.
  • Джурич В. Византийские фрески Средневековая Сербия, Далмация, славянская Македония. ‒ М.: Индрик, 2000. ‒ 592 с.
  • Дмитриева С.О. Фрески Спаса на Ковалеве. ‒ М.: Галарт, 2011. ‒ 271 с.
  • Каргер М.К. Новгород. ‒ Л.: Искусство, 1980. ‒ 245 с.
  • Кондаков Н.П. Византийские церкви и памятники Константинополя. ‒ М.: Индрик, 2006. ‒ 424 с.
  • Лазарев В.Н. Ковалевская роспись и проблема южнославянских связей в русской живописи XIV века // Ежегодник Института истории искусств, 1957: Архитектура и живопись. ‒ М: Изд-во АН СССР, 1958. ‒ С. 233–278.
  • Лифшиц Л.И. История русского искусства. ‒ М.: Белый город, 2007. ‒ 344 с.
  • Мальцева С.В. Значение приделов в формировании региональной традиции в сербской средневековой архитектуре // Актуальные проблемы теории и истории искусства: сб. науч. статей. ‒ СПб.: НП-Принт, 2011. ‒ Вып. 1. ‒ С. 63–68.
  • Муратов П.П. Русская живопись до середины XVII века // Грабарь И.Э. История русского искусства: В 6 т. ‒ М.: Тип. И. Кнебель, 1910. ‒ Т. 6. ‒ С. 5‒406.
  • Немыкина Е.А. «О проблеме южнославянских влияний на монументальную живопись Новгорода XIV в.». // Актуальные проблемы теории и истории искусства: сб. науч. статей. ‒ СПб.: НП-Принт, 2011. ‒ Вып. 1. ‒ С. 109–114.
  • Осташенко Е.Я. Деисус «Предста Царица» около 1380 года // Иконы Успенского собора Московского Кремля XI‒XV вв.: каталог. ‒ М.: Северный паломник; Музеи Московского Кремля, 2007. ‒ С. 128‒133.
  • Осташенко Е.Я. Об иконографическом типе иконы «Предста Царица» Успенского собора Московского Кремля // Древнерусское искусство. Проблемы и атрибуции. ‒ М.: Наука, 1977. ‒ С. 175–187.
  • Осташенко Е.Я. Русское искусство XIV – начала XV века и византийское искусство эпохи Палеологов. К проблеме соотношения и развития стиля // Византийский мир: искусство Константинополя и национальные традиции. ‒ М.: Северный паломник, 2005. ‒ С. 475–510.
  • Попова О.С. Древняя русская живопись и Византия // Попова О.С. Проблемы византийского искусства. Мозаики, фрески, иконы. ‒ М.: Северный паломник, 2006. ‒ С. 813–876.
  • Пуцко В. Икона «Предста Царица» в Московском Кремле // Зборник за ликовне уметности. ‒ 1969. ‒ № 5. ‒ С. 57–74.
  • Смирнова Э.С. Живопись Великого Новгорода. Середина XIII – начало XV вв. ‒ М.: Наука, 1976. ‒ 391 с.
  • Фотонегатив № III–8399 // Фотоархив ИИМК.
  • Шалина И.А. Икона «Христос во гробе» и нерукотворный образ на константинопольской плащанице // Восточнохристианские реликвии. ‒ М.: Прогресс-Традиция, 2003. ‒ С. 305–325.
  • Шмит Ф.И. Мозаики и фрески Кахрие Джами // Известия Русского археологического института в Константинополе. ‒ София, 1902. ‒ Т. 8. ‒ Вып. 1–2.
  • Бабић Б. На маргинама историjе манистира Трескавца // Зборник за ликовне уметности. ‒ 1965. ‒ № 1. ‒ С. 22–30.
  • Бабић Г. Кон историjата на манастир от Зрзе // Стремеж. ‒ Прилеп, 1966. ‒ № 3. ‒ С. 61‒67.
  • Бабић Г. О живописном украсу олтарских преграда // Зборник за ликовне уметности. ‒ 1975. ‒ № 11. ‒ С. 1–41.
  • Глигориjевић-Максимовић М. Сликарство XIV века у манастиру Трескавац // Зборник радова византолошког института. ‒ 2005. ‒ № 42. ‒ С. 77‒121.
  • Грозданов Ц. Една варианта на претставата на Христос Цар над Царевите и Голем Архиjереj во поствизантиската уметност (според примерите од Охридската архиепископиjа) // Живописот на охридската архиепископиjа. ‒ Скопjе, 2007. ‒ С. 359–377.
  • Грозданов Ц. Исус Христос — Цар над царевите во живописот на охридската архиепископиjа од XV‒XVII век // Прилози. МАНУ 30 1‒2. ‒ Скопjе, 1999. ‒ С. 333‒357.
  • Ђуриић В.J. Три догађаjа у српскоj држави XIV века и њихов одjек у сликарству // Зборник за ликовне уметности. ‒ 1968. ‒ № 4. ‒ С. 66–115.
  • Ивковић З. Живопс из XIV века у манастиру Зрзе // Зограф. ‒ 1980. ‒ № 11. ‒ С. 68–82.
  • Миjовић П. Царска иконографиjа у српскоj средњовековноj уметности // Старинар. ‒ 1968. ‒ № 18. ‒ С. 103–117.
  • Мирковић Л. Да ли се фреске Маркова манастира могу тумачити Житиjем Св. Василиjа Новог // Старинар. ‒ 1961. ‒ С. 77–90.
  • Радоjчић С. Минхенски српски псалтир // Зборник филозофског факултета. ‒ Београд, 1963. ‒ Књ. 7-1. ‒ С. 277‒288.
  • Радоjчић С. Фреске Марковог манастира и живот Св. Василиjа Новог // Зборник радова. Византилошки институт. ‒ Београд, 1956. ‒ Кн. IV. ‒ С. 215–226.
  • Расолкоска-Николовска З. Творештвото на сликарот Онуфриj Аргитис во Македониjа // Расолкоска-Николовска З. Средневековната уметност во Македониjа. Фрески и икони. ‒ Скопjе: Центар за културно и духовно наследство & Каламус, 2004. ‒ С. 415‒438.
  • Смолчић-Макуљевић С. Манастир Трескавац у 15. веку и програм зидног сликарства наоса цркве Богородичиног Успења // Зборник Матице српске за ликовне уметности. ‒ Нови Сад, 2009. ‒ № 37. ‒ С. 43–79.
  • Смолчић-Макуљевић С. Царски деисис и Небески двор у сликарству XIV века манстира Трескавац. Иконографски програм северне куполе припрате цркве Богородичног Успења // Тређа jугословенска конференциjа византолога (Крушевац 10‒13. маj 2000): Студиjе и монографиjе. ‒ Београд; Крушевац, 2002. ‒ Књ. 2. ‒ С. 463–472.
  • Тодић Б., Чанак-Медић М. Манастир Дечаны. ‒ Београд: Музеј у Приштини, 2005. ‒ 536 с., сл.
  • Харисиjадис М. Jедна недовољно обjашњена сцена у Минхенском псалтиру и његовоj београдскоj копиjи // Зборник за ликовне уметности. ‒ Нови Сад, 1969. ‒ № 5. ‒ С. 75–85.
  • Dagron G. Emperor and Priest. The Imperial Office in Byzantium. Cambridge, Cambridge University Press, 2003. 337 р.
  • Mitrović L.W., Okunev N.L. Ladormition de la Sainte Vierge dans la peinture medieval orthodoxe // Byzantinoslavica. Prague, 1931. № 3.