Title Gesamtkunstwerk: towards the history of the idea in German historiography
Author email grigoraschav@gmail.com
About author Grigorash, Alyona V. Stroganov Moscow State University of Industrial and Applied Arts, Ph.D. student
In the section Western Art of the 19th-20th Centuries and Theory of Art
Year 2012 Volume 2 Pages 321326
Type of article RAR Index UDK 7.01; 7.072.2 Index BBK 85.03
Abstract

The purpose of the paper is to review the major works in German devoted to Gesamtkunstwerk phenomenon which have been issued starting from the period of Romanticism till the present days. The notion of Gesamtkunstwerk is of unique German origin and cannot be literally translated into other languages what signifi cantly influences researches of this phenomenon. That is why the article concentrates specifically on studies in German by such prominent researchers of Gesamtkunstwerk as R. Wagner, F. Nietzsche, H. Sedlmayr, B. Grois along with the modern authors whose works appeared during of the first decade of the 21st century.
 

Keywords
Reference Grigorash, Alyona V. Gesamtkunstwerk: towards the history of the idea in German historiography. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 2. Eds: Anna V. Zakharova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2012, pp. 321–326. ISSN 2312-2129.
Publication Article language russian
Bibliography
  • Иванова О.Н. Gesamtkunstwerk: культурно-философские основания, их репрезентация в теоретическом и художественном наследии Р. Вагнера. Автореферат диссертации. Кострома, 2007. С. 12.
  • Wagner R. Sämtliche Schrift en und Dichtungen. Bd. 3. Leipzig, 1911. S. 60–61.
  • Вагнер Р. Моя жизнь. Т. 2. М., 1911. С. 174–175.
  • Trahndorff K. Ästhetik oder Lehre von Weltanschauung und Kunst. 2 Bde., Berlin, 1827.
  • Ницше Ф. Рихард Вагнер в Байрейте // Он же. Несвоевременные размышления. СПб., 2012. С. 237–242, 273–349; Он же. Случай Вагнер // Он же. Полное собрание сочинений в 13 томах. М., 2009. Т. 5. С. 383–422; Он же. Ницше против Вагнера // Там же. Т. 6. С. 319–347.
  • Борьбу Ницше против Вагнера Мартин Хайдеггер считал необходимой для истории. О музыке Вагнера он упоминает в размышлениях о «неполном», «еще не завершенном нигилизме» Ницше. Опустевшее место христианского Бога после слов Ницше «Бог мертв» в сверхчувственном мире взывает к замещению чем-то иным. Этим иным, новым идеалом, и пытается стать музыка и теория Вагнера во второй половине XIX в. Совершенный нигилизм Ницще переоценивает и эти ценности, и сам принцип их избирания, который уже не есть безжизненный мир сверхчувственного. Для нашего понимания противоборства Ницше со своим бывшим кумиром необходимо понять мысли философа вне зависимости от представления о ценности, чтобы сделать наследие «последнего мыслителя метафизики» «предметом для вопрошания». Подробнее см.: Хайдеггер М.
  • Слова Ницше «Бог мертв» // Вопросы философии. М., 1990. № 7. С. 143–176; Он же. Время картины мира // Он же. Время и бытие. Статьи и выступления. М., 1993. С. 41–63.
  • Поэзия французского символизма. М., 1993. С. 497.
  • Нордау М. Вырождение. Киев, 1892.
  • Лиштанберже А. Рихард Вагнер как поэт и мыслитель. М., 1997.
  • Лиштанберже ссылается на мнение своего современника, английского германиста с немецкими корнями Куно Франка, который увидел в творчестве Вагнера «самую патетическую прокламацию “художественного идеала будущего, этого коллективистического пантеизма”».
  • Зедльмайр Х. Утрата середины. М., 2008.
  • Adorno T., Eisler H. Komposition für den Film. Frankfurt am Main, 2006.
  • Der Hang zum Gesamtkunstwerk – europaische Utopien seit 1800. Frankfurt am Main, 1983.
  • Unsere Wagner: Joseph Beuys. Heiner Mueller. Karlheinz Stockhausen. Hans Juergen Syberberg. Essays. Frankfurt a.M.., 1984.
  • Гройс Б. Gesamtkunstwerk Сталин // Он же. Искусство утопии. М., 2003.
  • Feldmann T. Addition, Synthese und Utopie. Stationen des Gesamtkunstwerks zwischen Romantik und Postmoderne. Dissertation. Bochum, 2000.