Title Image – Face – Mask in figurative painting by Kazimir Malevich, 1928–1933. On the problem of Russian avant-garde imagery
Author email o.fourman@gmail.com
About author Furman, Olga V. Lomonosov Moscow State University, student
In the section Russian Art of the 20th Century
Year 2012 Volume 2 Pages 478482
Type of article RAR Index UDK 7.038.14; 7.041.2 Index BBK 85.14
Abstract

Image, face and mask are important notions in the general system of avant-garde painting at the beginning of the 20th century. Th ey found their expression in many works of the Russian avant-garde artists and in the works of Kazimir Malevich as well. In what forms are these notions realized in Malevich’s painting created aft er Suprematism? How do they integrate into the whole ,Suprematist system and what sense do they bear in works of Malevich? These questions are the main subject of this paper.
 

Keywords
Reference Furman, Olga V. Image – Face – Mask in figurative painting by Kazimir Malevich, 1928–1933. On the problem of Russian avant-garde imagery. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 2. Eds: Anna V. Zakharova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2012, pp. 478–482. ISSN 2312-2129.
Publication Article language russian
Bibliography
  • Развернувшаяся в веках цепь суждений о природе понятий «лицо», «личность», persona, «Троица» и т. д. была начата философами и богословами позднеантичной и раннехристианской эпохи (отцы первых Вселенских соборов и Северин Боэций), затем нашла свое продолжение в средневековых трактатах (например, аббат Ричард Сен-Викторский, Иоанн Дунс Скот) и т. д.
  • Малевич К.С. Ликуют лики на экранах // Малевич К.С. Собрание сочинений в 5 т. Т. 1: Статьи, манифесты, теоретические сочинения и другие работы: 1913–1929. М., 1995. С. 289.
  • К.С. Малевич о себе. Современники о Малевиче. Письма, документы, воспоминания, критика. Т. 1. М., 2004. С. 37.
  • Малевич К.С. Форма, цвет и ощущение [1928] // Казимир Малевич. Черный квадрат. Манифесты. Декларации. Статьи. СПб., 2012. С. 63.
  • Бычков В.В. Икона и русский авангард начала ХХ в. // КоревиЩе 0Б. Книга неклассической эстетики. М., 1998. С. 58–75.
  • Цит. по: Горячева Т.В. Малевич и метафизическая живопись // Вопросы искусствознания. 1993. № 1. С. 57.
  • Малевич К.С. Бог не скинут. Искусство, церковь, фабрика. Витебск, 1922.
  • Гусев Д.В. Понятия «лик» и «личность» в контексте философии мифа А.Ф. Лосева // Смыслы мифа: мифология в истории и культуре. Сборник в честь 90-летия профессора М.И. Шахновича. Серия «Мыслители». Выпуск № 8. СПб., 2001. C. 300.
  • Митрополит Иерофей. Персонализм и лицо // Заседание Научно-методологического семинара Богословского факультета ПСТГУ. М., 2009. С. 99.
  • Там же.
  • Малевич К.С. Бог не скинут…
  • К.С. Малевич о себе... Т. 1. С. 239.
  • Малевич К.С. О поэзии. Цит. по: Бобринская Е. Русский авангард: истоки и метаморфозы. М., 2003. С. 192.
  • «В настоящем времени я направленно становлюсь на разработку искусства в художественной проблеме и позволяю себе разработку образов, то есть человеческих ликов в ощущениях классических, но это не значит, что живопись этих ликов будет в духе Венецианова, Иванова, Федотова, она будет в супрематической трактовке». К. Малевич о себе... С. 233.
  • Лазарев В.Н. Портрет в искусстве XVII века. М., 1937. С. 25.
  • Сарабьянов Д.В. Казимир Малевич. Живопись // Сарабьянов Д.В., Шатских А.С. Казимир Малевич. Живопись. Теория. М., 1993. С. 172.
  • Бакушинский А.В. Исследования и статьи. М., 1981. С. 130.