Title The zoomorphic image of St. Christopher on the northern altar doors from the second half of the 16th to early 18th century
Author email daria-dondurma@lenta.ru
About author Naydyonova, Darya V. St. Petersburg State University, graduate
In the section Old Russian Art
Year 2012 Volume 2 Pages 195200
Type of article RAR Index UDK 7.046.3 Index BBK 85.11
Abstract

The image of St. Christopher on the northern altar doors is rather rare and unusual phenomenon in the history of Russian painting and in gate decoration as a whole. Th e depiction of the martyr showed an example of repentance on the threshold of Paradise, as soon as the side altar gate reminded of the closed door of Heaven and of the diffi culty in regaining the access there. St. Christopher’s depictions symbolically replaced earlier multiple subjects on the altar doors and were a symbolical substitute for the image of the Penitent robber – another popular character in the decoration of the northern side gates up to the 19th century.
 

Keywords
Reference Naydyonova, Darya V. The zoomorphic image of St. Christopher on the northern altar doors from the second half of the 16th to early 18th century. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 2. Eds: Anna V. Zakharova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2012, pp. 195–200. ISSN 2312-2129.
Publication Article language russian
Bibliography
  • Полный православный богословский энциклопедический словарь. СПб., 1992. Т. 2. С. 2307.
  • Саенкова Е.М., Герасименко Н.В. Иконы святых воинов. Образы небесных защитников в византийском, балканском и древнерусском искусстве. М., 2008. С. 222.
  • Walter С. The Warrior Saints in Byzantine Art and Tradition. Aldershot, 2003. P. 215.
  • Сарабьянов В.Д. Церковь святого Георгия в Старой Ладоге. М., 2002. С. 182–183.
  • Саенкова Е.М., Герасименко Н.В. Иконы святых воинов… С. 224.
  • Там же. С. 222.
  • Джурич В. Византийские фрески. Средневековая Сербия, Далмация, славянская Македония. М., 2000. С. 192.
  • Максимов Е.Н. Образ Христофора Кинокефала: Опыт сравнительного мифологического исследования // Древний Восток: К 75-летию академика М.А. Коростовцева. Сб. 1. М., 1975. С. 80.
  • Балабанов К., Крстевски Ц. Керамичке иконе из Винице. Београд, 1991. С. 3–16.
  • Bock M. Christophoros Kynokephalos: Die Darstellungen des hundsköpfi gen Chistophoros auf Ikonen des Ikonen-Museums Recklinghausen. Bd. IV. Recklinghausen, 1997. S. 18.
  • Кызласова И.Л. Русская икона XIV–XVI веков: Государственный исторический музей, Москва. Л., 1988. С. 92–93.
  • Bock M. Christophoros Kynokephalos… S. 36–37.
  • Максимов Е.Н. Образ Христофора Кинокефала… C. 85–86.
  • Иконы Владимира и Суздаля. М., 2006. С. 542.
  • Владимирский В. Животные в церковной живописи // О церковной живописи. СПб., 1998. С. 234.
  • Снигирева Э.А. Образ святого Христофора: предания и действительность // Проблемы формирования и изучения музейной коллекции Государственного музея истории религии. Л., 1990. С. 63.
  • Антонова В.И., Мнева Н.Е. Каталог древнерусской живописи: Опыт исторической классификации. Т. 2. М., 1963. С. 235–236.
  • Bock M. Christophoros Kynokephalos… S. 55.
  • Вахрина В.И. Иконы Ростова Великого. М., 2003. С. 231.
  • Куликова О.В. Древние лики Русского Севера: из музейного собрания икон XIV–XIX веков города Череповца. М., 2009. С. 100.
  • Максимов Е.Н. Образ Христофора Кинокефала… С. 84–85.
  • Иконы Русского Севера: Шедевры древнерусской живописи Архангельского музея изобразительных искусств. М., 2007. Т. 2. С. 327.
  • Вахрина В.И. Иконы Ростова Великого… С. 217.
  • Пуцко В.Г. Благоразумный разбойник в апокрифической литературе и древнерусском изобразительном искусстве // Труды отдела древнерусской литературы. Взаимодействие литературы и изобразительного искусства в Древней Руси. Л., 1966. Т. 22. С. 409.
  • Там же. С. 414.
  • Жития святых, чтимых Православною Российскою Церковию, а также южнославянских, грузинских и местночтимых в России: Месяц Май / Д.И. Протопопов. М., 1885. С. 142.
  • Bock M. Christophoros Kynokephalos… S. 18–19.
  • Шалина И.А. Врата с «притчами» как символический вход в Дом Премудрости // Древнерусское искусство. Русское искусство позднего Средневековья. XVI век. СПб., 2003. С. 578.
  • Шалина И.А. Боковые врата иконостаса: символический замысел и иконография // Иконостас. Происхождение. Развитие. Символика / Под ред. А.М. Лидова. М., 2000. С. 559–590.
  • Дьяченко О.А. Проблемы эволюции иконографических программ боковых алтарных дверей XVI–XVII вв. // Иконографические новации и традиция в русском искусстве XVI века. М., 2008. С. 299.
  • Bock M. Christophoros Kynokephalos… S. 18.
  • Саенкова Е.М., Герасименко Н.В. Иконы святых воинов… C. 224.
  • Косточкин В.В. Чердынь. Соликамск. Усолье. М., 1988. С. 135–136.
  • Чагин Г.Н. На древней Пермской земле. М., 1988. С. 149–150.
  • Passio Sancti Christophori Martyris // Analecta Bollandiana 1. 1882. P. 394–405; Мученичество святого Христофора, перевод на русский язык (BHL 1764): http://ibif.org.ru/articles/nachalo14/14-14.pdf.
  • Описи Соловецкого монастыря XVI в.: Комментированное издание / Отв. ред. М.И. Мильчик. СПб., 2003. С. 103.
  • Bock M. Christophoros Kynokephalos… S. 51, 55.