Title Byzantine painting from the second half of the 10th to early 11th century in manuscript illumination
Author email zakharova@inbox.ru
About author Zakharova, Anna V., Ph.D. Lomonosov Moscow State University, researcher
In the section Eastern Christian Art
Year 2012 Volume 2 Pages 7882
Type of article RAR Index UDK 7.033.2 Index BBK 85.03
Abstract

The article gives an outline of the stylistic development of Byzantine painting from the classicizing art of the Macedonian renaissance to the so called “ascetic trend”, which dominated in the 1030–1040s. As far as too few works of monumental and icon painting dating to the second half of the 10th – early 11th c. survive, it is book illumination that gives the possibility to trace some most important processes in Byzantine art of this period.
 

Keywords
Reference Zakharova, Anna V. Byzantine painting from the second half of the 10th to early 11th century in manuscript illumination. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 2. Eds: Anna V. Zakharova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2012, pp. 78–82. ISSN 2312-2129.
Publication Article language russian
Bibliography
  • Попова О.С. Аскетическое направление в византийском искусстве второй четверти XI в. и его дальнейшая судьба // Попова О.С. Проблемы византийского искусства. Мозаики, фрески, иконы. М., 2006. С. 185–208.
  • Подробнее об иллюстрированных рукописях этого периода см.: Захарова А.В. Иллюстрированные рукописи второй половины X – первой половины XI в. // Попова О.С., Захарова А.В., Орецкая И.А. Византийская миниатюра второй половины X – начала XII вв. М., 2012. С. 112–235.
  • Лазарев В.Н. История византийской живописи. М., 1986. Т. 1. С. 70–71; Weitzmann К. Th e Classical in the Byzantine Art as a Mode of Individual Expression // Id. Studies in Classical and Byzantine Manuscript Illumination / ed. H.M. Kessler. Chicago, London, 1971. P. 164–166; Id. Th e Character and Intellectual Origins of the Macedonian Renaissance // Ibid. P. 201–203, 222; Id. Byzantine miniature and icon painting in the eleventh century // Ibid. P. 271–276; Id. Die byzantinische Buchmalerei des IX. und X. Jahrhunderts. Wien, 1996. Bd. I. S. 29–32; Belting H., Cavallo G. Die Bibel des Niketas. Ein Werk der hofi schen Buchkunst in Byzanz und sein antikes Vorbild. Wiesbaden, 1979. S. 39–41.
  • См.: Попова О.С. Образы и стиль византийского искусства второй половины X – XI вв. по миниатюрам греческих рукописей // Попова О.С., Захарова А.В., Орецкая И.А. Византийская миниатюра… С. 31–52.
  • Захарова А.В. Миниатюры Трапезундского Евангелия (РНБ, греч. 21 и 21 а) и византийское искусство после Македонского ренессанса // Хризограф. Вып. 3: Средневековые книжные центры: местные традиции и межрегиональные связи. Труды международной научной конференции, Москва, 5–7 сентября 2005 г. / Сост. и отв. ред. Э.Н. Добрынина. М., 2009. С. 322–336; Она же. Иллюстрированные рукописи… С. 112–144.
  • Попова О.С. Образы и стиль… С. 33–42; Захарова А.В. Иллюстрированные рукописи… С. 137–138.
  • Там же. С. 145–148.
  • Там же. С. 145–206. См. также: El Menologio de Basilio II. Città del Vaticano, Biblioteca Apostolica Vaticana, Vat. gr. 1613. Libro de estudios con ocasión de la edición facsímil, dirigido por Francesco D’Aiuto, edición española a cargo de Inmaculada Pérez Martín. Città del Vaticano, Atenas, Madrid, 2008 (Colección Scriptorium, 18).
  • Алибегашвили Г. Художественный принцип иллюстрирования грузинской рукописной книги XI – начала XIII в. Тбилиси, 1973. С. 12–74; Захарова А.В. Иллюстрированные рукописи… С. 229–233.
  • Prolović J. Die Miniaturen des sogenannten Dovolja-Tetraevangeliars (Belgrad, NBS, Rs. 638) // Jahrbuch der Ősterreichischen Byzantinistik. 1995. Bd. 45. S. 283–306 (с полной библиографией); Джурова А. Към въпроса за гръцките миниатюри в Доволското Четвероевангелие от Белград // Археографски прилози (Mélanges
  • archéographiques). 2009–2010. Бр. 31–32. C. 77–101; Сиянието на Византия. Украсени гръцки ръкописи от Балканите (VІ–ХVІІІ в.). Каталог за изложба [ХХІІ Международен конгрес за византийски изследвания, София, 22–27 август 2011] / ред. А. Джурова. София, 2011. С. 42–43.