Title The “Document of German Art” Exhibition (1901) in the Context of the Opening of the Darmstadt Colony: Gesamtkunstwerk or Synthesis of Arts?
Author email conference@actual-art.org
About author Grigorash, Alyona V. The “Document of German Art” Exhibition (1901) in the Context of the Opening of the Darmstadt Colony: Gesamtkunstwerk or Synthesis of Arts? Actual Problems of Theory and History of Art : Collection of articles. Vol. 1.St. Petersburg State University. — St. Petersburg, 2011 — P. 368–375.
In the section The East and the West, from Antiquity to the 20th Century
Year 2011 Volume 1 Pages 368375
Type of article RAR Index UDK 7.011 Index BBK 85.143(3)
Abstract

Examining the program texts written by the members of artists’ Colony in connection with the exhibition “Document of German art”, the author provides detailed analysis of the buildings created at Darmstadt under the influence of the arts interaction idea. On the basis of differential approach to the usage of notions ‘Gesamtkunstwerk’ and ‘synthesis of arts’ the author proposes a hypothesis that ‘Gesamtkunstwerk’ is manifested in a private estate house, while the phenomenon of the ‘Synthesis of arts’ more relates to the exhibition practice, whereof Darmstadt Colony exhibition of 1901 is a bright example. 

Keywords
Reference Grigorash, Alyona V. The “Document of German Art” Exhibition (1901) in the Context of the Opening of the Darmstadt Colony: Gesamtkunstwerk or Synthesis of Arts?. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 1. Eds: Svetlana V. Maltseva, Ekaterina Yu. Stanyukovich-Denisova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2011, pp. 368–375. ISSN 2312-2129.
Publication Article language russian
Bibliography
  • • 1901 Dokument der deutschen Kunst. Hauptkatalog. Darmstdadt, 1901. S. 14–16.
  • • Behrens P. Fest des Lebens und der Kunst. Jena, 1900.
  • • Cramer J. The Mathildenhoehe in Darmstadt // Jugendstil architecture in Europe. [Paris], 1988. P. 91–94.
  • • Die Ausstellung der DarmstädterKünstlerkolonie. Ein Dokument deutscher Kunst. 1901. Darmstadt, 1989. S. 66.
  • • Reprint aus: Josef Maria Olbrich. Ausstellungskatalog. Darmstadt, 2010. S. 154–155.
  • • Ulmer R. Jugendstil in Darmstadt. Darmstadt, 1997.
  • • Wolbert K. “…Wie ein Tempel in einem heiligen Haine” — Olbrichs semantische Architektur und die Utopie eines ästhetisch überhöhten Lebens in Schönheit und Feierlichkeit. Tempelhaus und Arbeit als Gottesdienst // Josef Maria Olbrich. 1867–1908. Mathildenhöhe Darmstadt. 18.9.–27.11.1983. Ausstellungskatalog. Darmstadt, 1983.
  • • А. Ф. Исторический смысл эстетического мировоззрения Рихарда Вагнера // Вагнер Р. Избранные работы. М., 1978. С. 30.
  • • Володина Т. И. Модерн: Проблемы синтеза искусств // Художественные модели мироздания. Взаимодействие искусств в истории мировой культуры. М., 1997. Кн. II. С. 261–277.
  • • Г. Р. Державина «храмовидный дом» о палладианской вилле.
  • • Гращенков В. Н. Наследие Палладио в архитектуре русского классицизма // История и историки искусства: Сб. статей. М., 2005. С. 445–484.
  • • Зедльмайр Х. Театр и выставка // Зедльмайр Х. Утрата середины. М., 2008. С. 74.
  • • Кольчугина Д. А. Дом для любителя искусства в творчестве В. И. Шене // 100 лет петербургскому модерну. Научная конференция. СПб., 1999.
  • • Мастера архитектуры об архитектуре. Зарубежная архитектура. Конец XIX–XX в. М., 1975. С. 133–134.
  • • Н. В. Дармштадская колония художников // Мир искусства: Художественная хроника. Т. 5. № 3. СПб., 1901. С. 128.
  • • Нащокина М. В. Усадьба в творчестве Голубой Розы // Нащокина М. В. Наедине с музой архитектурной истории. М., 2008. С. 378–398.