Title On the Problem of “Southern Slavic Influence” on Novgorod Monumental Painting in the Second Half of the 14th century
Author email lennnnna@rambler.ru
About author Nemykina, Elena А. On the Problem of “Southern Slavic Influence” on Novgorod Monumental Painting in the Second Half of the 14th century. Actual Problems of Theory and History of Art : Collection of articles. Vol. 1. St. Petersburg State University. — St. Petersburg, 2011 — P. 109–114.
In the section Medieval Art of the Eastern Christian World
Year 2011 Volume 1 Pages 109114
Type of article RAR Index UDK 75.052 Index BBK 85.147
Abstract

Many researchers have addressed the problem of influence of the Balkan art on the monumental painting of Novgorod in the second half of the 14th c. But particular parallels which could explain all specific traits of Novgorod’s painting haven’t been found in the Balkan art until nowadays. Besides, there is no common opinion about the general meaning of the term “Southern Slavic influence”. This fact makes it difficult to use this concept for the purpose of iconographic and stylistic analysis, as well as for discussing the problems of chronology, terminology and the contents of Novgorod murals.
 

Keywords
Reference Nemykina, Elena А. On the Problem of “Southern Slavic Influence” on Novgorod Monumental Painting in the Second Half of the 14th century. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 1. Eds: Svetlana V. Maltseva, Ekaterina Yu. Stanyukovich-Denisova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2011, pp. 109–114. ISSN 2312-2129.
Publication Article language russian
Bibliography
  • Айналов Д. В. Византийская живопись XIV столетия // Записки классического отделения Русского Археологического общества (РАО). Т. IX. Пг., 1917. С. 128.
  • Вздорнов Г. И. Живопись // Очерки русской культуры XIII–XV вв. Ч. 2. М., 1970. С. 300.
  • Греков А. П. Фрески церкви Спаса Преображения на Ковалеве. М., 1987. С. 16–17.
  • Дмитриева С. О. Образы святых воинов в росписи храма Спаса Преображения на Ковалеве в Новгороде (1380) // Искусствознание. № 1. 2004. С. 223.
  • Каргер М. К. Новгород. Л., 1980. С. 209.
  • Лазарев В. Н. Ковалевская роспись и проблема южнославянских связей в русской живописи XIV века // Ежегодник Института истории искусств (ИИИ). Архитектура и живопись. 1957. М., 1958.
  • Лифшиц Л. И. Монументальная живопись Новгорода XIV–XV вв. М., 1987. С. 11–18, 38.
  • Малков Ю. Г. О датировке росписи церкви Архангела Михаила «на Сковородке» в Новгороде // Древнерусское искусство: Живопись XIV–XV вв. М., 1984. С. 222.
  • Мирковић Л. Да ли се фреске Маркова манастира могу тумачити Житиjем Св. Василиjа Новог // Старинар. Београд, 1961. С. 78.
  • Осташенко Е. Я. Русское искусство XIV — начала XV века и византийское искусство эпохи Палеологов. К проблеме соотношения развития стиля // Византийский мир: Искусство Константинополя и национальные традиции. М., 2005.
  • Полное собрание русских летописей. Новгородская третья летопись. Т. 3. СПб., 1841. С. 231.
  • Попова О. С. Древнерусская живопись и Византия // Искусство средневековой Руси. М., 1999. С. 44.
  • Пуцко В. Г. Икона «Предста Царица» в Московском Кремле // Зборник за ликовне уметности. V. Нови Сад, 1969. С. 73.
  • Радоjчић С. Фреске Марковог манастира и живот Св. Василиjа Новог // Зборник радова. Византолошки институт. Кн. IV. Београд, 1956.
  • Сарабьянов В. Д. Иконографическая программа росписей собора Снетогорского монастыря (по материалам последних раскрытий) // Древнерусское искусство. Византия и Древняя Русь. М., 1999. С. 230.
  • Сарабьянов В. Д., Смирнова Э. С. История древнерусской живописи. М., 2007. С. 344.
  • Царевская Т. Ю. Церковь Рождества Христова «на Красном поле» близ Новгорода. М., 2002. С. 63.