Title The Antique Motifs in the “Livre d’Art” of the First Half of the 20th Century as the Example of the Problem of Tradition and Neomythologism in the Modern Art
Author email zinevich_o@mail.ru
About author Zinevich, Olga N. St. Petersburg State University, Russia, graduate
In the section Western Art of the 15th-20th Centuries
Year 2013 Volume 3 Pages 475479
Type of article RAR Index UDK 7.01:769.2 Index BBK 85.03
Abstract

The article is aimed at analysing the following issues: specificity of the livre d’art of the first half of the 20th c. and its connection with the problems of the ancient, tradition, classic, quiescence, which were relevant for the period. In addition, the strong point of the article is the description of “mythological memory” and neo-mythologism in the works of the studied artists — Pablo Picasso, Henri Matisse, Henri Laurens, Aristide Maillol. In conclusion, the possible causes of the unique situation in the arts in this period are pointed out, as well as its comparison with the post-modern solutions.

Keywords
Reference Zinevich, Olga N. The Antique Motifs in the “Livre d’Art” of the First Half of the 20th Century as the Example of the Problem of Tradition and Neomythologism in the Modern Art. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 3. Eds: Svetlana V. Maltseva, Ekaterina Yu. Stanyukovich-Denisova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2013, pp. 475–479. ISSN 2312-2129.
Publication Article language russian
Bibliography
  • Арагон Л. Анри Матисс: роман: В 2 т. ‒ М.: Прогресс, 1977. ‒ Т. 1.‒ 240 с.
  • Барт Р. Мифологии // Барт Р. Избранные работы. ‒ М.: Прогресс; Универс, 1994. ‒ 616 с.
  • Бахтин М.М. Рабле и Гоголь // Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. ‒ М.: Художественная литература, 1975. ‒ 504 с.
  • Герман М.Ю. Модернизм. ‒ СПб.: Азбука-классика, 2008. ‒ 480 с.
  • Джеймисон Ф. Постмодернизм и потребительское общество / пер. с англ. А.А. Курбановского // Вопросы искусствознания. ‒ 1997. ‒ № 2. ‒ С. 547‒557.
  • Климов Р.Б. Матисс и книги // Климов Р.Б. Теория стадиального искусства и статьи. ‒ М.: ОГИ, 2002. ‒ 512 с.
  • Крючкова В.А. Классическая традиция в творчестве Пикассо // Искусствознание. ‒ 2007. ‒ № 3-4. ‒ С. 173‒187.
  • Малевич К.С. 1/42. Беспредметность // Малевич К.С. Собр. соч.: В 5-ти т. ‒Т. 4: Трактаты и лекции первой половины 1920-х гг. / сост., публ., вступ. ст. А.С. Шатских. ‒ М.: Гилея, 2003. ‒ С. 68‒134.
  • Недошивин Г.А. Судьба античного наследия в искусстве ХХ века // Недошивин Г.А. Из истории зарубежного и отечественного искусства: избранные работы. ‒ М.: Советский художник, 1990. ‒ С. 120‒129. ‒ (Библиотека искусствознания).
  • Поляков В.В. Европейская тиражная графика от Гойи до Пикассо. ‒ М.: Топливо и энергетика, 2002. ‒ 284 с.
  • Русаков Ю.А. Матисс и «Улисс» Джойса // Западноевропейская графика XV–XX веков: сб. статей / Гос. Эрмитаж; под ред. А.С. Кантор-Гуковской, Ч.А. Мезенцевой, А.Л. Раковой. ‒ Л.: Искусство, 1985. ‒ С. 145‒158.