Title Epistyles with the Scenes of Feasts in Byzantine Altar Screen Decoration of the 12th century.
Author email conference@actual-art.org
About author Morozova, Ekaterina I. Epistyles with the Scenes of Feasts in Byzantine Altar Screen Decoration of the 12th century. Actual Problems of Theory and History of Art : Collection of articles. Vol. 1.St. Petersburg State University. — St. Petersburg, 2011 — P. 56–62.
In the section Medieval Art of the Eastern Christian World
Year 2011 Volume 1 Pages 5662
Type of article RAR Index UDK 7.033.2 Index BBK 85.126
Abstract

The matter of this article concerns one of the numerous types of Byzantine altar screen decoration — the epistyles with the scenes of Feasts. The cycle of images appeared for the first time in the 11th c. and called “Dodecaorton” includes usually twelve subjects disposed according to the chronological order. As a rule, in the centre of the epistyle is incorporated the Deesis — a representation of Christ enthroned, Mother of God, and John the Baptist. Sense of the Feast tier is caused by the symbolic interpretation of the sanctuary, the altar barrier and its architrave, and by the understanding of Christ’s life as a Sacrifice for the humanity. In spite of its traditional character, in the 12th c. already this iconographic program enlarges with the aid of two complementary cycles of images: scenes from Virgin’s life and scenes of Christ’s Passion. This observation permits us to call into question the accepted conception of the evolution of the Feast tier. 

Keywords
Reference Morozova, Ekaterina I. Epistyles with the Scenes of Feasts in Byzantine Altar Screen Decoration of the 12th century.. Actual Problems of Theory and History of Art: Collection of articles. Vol. 1. Eds: Svetlana V. Maltseva, Ekaterina Yu. Stanyukovich-Denisova. St. Petersburg, NP-Print Publ., 2011, pp. 56–62. ISSN 2312-2129.
Publication Article language russian
Bibliography
  • Bornert R. Les commentaries byzantins de la Divine Liturgie du VIIe au XVe siècles. Paris, 1966. P. 181–213.
  • Chatzidakis M. L’évolution de l’icône aux XI–XIIIe siècles et la transformation du templon // XVe Congrès International des études byzantines. Rapports et co-rapports. III. Art et archéologie. Athènes, 1976. P. 159–191.
  • Бабич Г. О живописном украсу олтарских преграда // Зборник за ликовне уметности. Т. 11. Београд, 1975. С. 3–41.
  • Chatzidakis M. Έικόνες επιστυλίου από το Άγιος Όρος // Δελτίον της Χριστιανικής αρχαιολογικής εται ρείας. 1964. P. 377–382.
  • Gautier P. La Diataxis de Michel Attaliate (1077) // Revue des études byzantines. 1981. Vol. 39. P. 5–143.
  • Gautier P. Le Typikon du sébaste Grégoire Pakourianos (1083) // Revue des études byzantines. 1984. Vol. 42. P. 5–145.
  • Kitzinger E. Reflection on the Feast Cycle in Byzantine Art // Cahiers archéologiques. 1988. Vol. 36. P. 51–68.
  • Kitzinger E. Reflection on the Feast Cycle… P. 61.
  • Mathews T. F. «Private» Liturgy in Byzantine Architecture: Toward a Re-Appraisal // Cahiers archéologiques. 1982. Vol. 30. PP. 125–139.
  • Millet G. Recherches sur l’iconographie de l’Evangile aux 14e, 15e et 16e siècles d’après les monuments de Mistra, de la Macédoine et du Mont Athos. Paris, 1960. P. 18.
  • Sotiriou G. et M. Icônes du Mont Sinai. Vol. I–II. Athènes, 1956–1958.
  • Spieser J.-M. Le developpement du templon et les images des Douze Fêtes // Les images dans les sociétés médiévales: Pour une histoire comparée. Rome, 1998. P. 131–164.
  • Walter Ch. The Origins of Iconostasis // Eastern Church Review. 1971. Vol. 3. P. 251–267.
  • Walter Ch. A New Look at the Byzantine Sanctuary Barrier // Revue des études Byzantines. 1993. Vol. 51. P. 203–224.
  • Weitzmann K. Icon Programmes of 12th and 13th Centuries at Sinai // Δελτίον της Χριστιανικής αρχαιολογικής εταιρείας. 12 (1984). Athens, 1986. P. 63–116.
  • Банк А. В. Прикладное искусство Византии IX–XII вв. Очерки. М., 1978. Рис. 96.
  • Красносельцев Н. Ф. Объяснение литургии, составленное Феодором, епископом Андидским // Православный собеседник. 1884. Ч. 1. С. 376.
  • Лазарев В. Н. Три фрагмента расписных эпистилиев и византийский темплон // Византийский временник. 1967. Т. 27. С. 162–196.
  • Лазарев В.Н. Два новых памятника русской станковой живописи XII–XIII вв. (К истории иконостаса) // Лазарев В. Н. Русская средневековая живопись. Статьи и исследования. М., 1970. С. 128–139.
  • Озолин Н. М. Православная иконография Пятидесятницы. Об истоках и эволюции византийского извода. М., 2001. С. 149–150.
  • Православная энциклопедия. Т. XIV. М., 2006. С. 267.
  • Святой Герман Константинопольский. Сказание о Церкви и рассмотрение таинств. М., 1995. 24 С. 47.
  • Сорокатый В. М. Праздничный ряд русского иконостаса. Иконографические программы XVXVI вв. // Иконостас: Происхождение — Развитие — Символика. М., 2000. С. 465–489.
  • Шалина И. А. Вход «Святая Святых» и византийская алтарная преграда // Иконостас. Происхождение — Развитие — Символика. М., 2000. С. 61–62.