Actual Problems of Theory and History of Art


Традиционная интерпретация ранних произведений О.Уайльда, в том числе поэмы «Хармид», в контексте эротического жанра, не учитывает более глубокого смыслового слоя, связанного с античными источниками произведения. Если рассматривать раннее творчество писателя в контексте мифоцентрического движения эпохи, становится очевидным, что Уайльд выстраивает свои произведения по принципу многоуровневого смыслового пространства, где образы героев или окружающие их предметы наделены символическим смыслом. Перипетии сюжета, в том числе эротического характера оказываются лишь символами-эмблемами, сквозь которые должен «прорваться» «умный» читатель, тезаурус которого сформирован античными текстами. Знание диалогов Платона «Пир», «Федр» и «Хармид», текстов Лукиана и Павсания кардинально меняет восприятие уайльдовской поэмы, заставляет рассматривать историю героя как сюжет о священном браке умирающего-воскресающего бога с Великой богиней, а его завершение как мистериальное обретение божественной целостности и священной мудрости – «софросины».

The traditional interpretation of the early works of Oscar Wilde, including his poem Charmides, in the context of the erotic genre, does not touch upon deeper layers of meaning associated with the classic sources of the work. If we view the early work of the writer in the context of the mythocentric movement of his time, it becomes clear that Wilde builds up his works upon the principle of multi-level semantic space where the characters or protagonists or their surrounding objects are endowed with symbolic meaning. The twists of the plot, including those of erotic nature, are only symbols and emblems which an intelligent reader, possessing vocabulary formed by classic texts, must “break through.” The knowledge of Plato’s dialogues Symposium, Phaedrus, and Charmides as well as the texts of Lucian and Pausanias fundamentally changes the perception of Wilde’s poem and allows us to view the story of the protagonist as the story of the sacred marriage of the dying-reviving god with the Great Goddess, and the ending of the story as a mysteriological acquisition of divine integrity and sacred wisdom – “sophrosyne.”