Actual Problems of Theory and History of Art

В 1860-х гг. художественный мир был увлечен исследованиями античной истории. Академия художеств в Санкт-Петербурге в выборе тем также отдавала предпочтение Элладе и Древнему Риму, поэтому не удивительно, что тема конкурсной работы Г.И. Семирадского на большую золотую медаль была взята из жизнеописания Александра Македонского, составленного Квинтом Курцием. В начале 1871 г., как пенсионер Академии художеств, он уехал за границу. В Европе, по которой путешествовал молодой художник, основными течениями в искусстве были поздний романтизм и «стиль неогрек». Среди наук, расширивших
в XVIII в. область исторических знаний, археология была одной из самых молодых, и на XIX в. пришелся период ее расцвета. Интенсивные раскопки раскрывали новые стороны античного мира, найденные произведения искусства вызывали огромный интерес, открывая совершенно неизвестный мир.
«Неогрек» стал одним из ведущих направлений в академической живописи того периода, и Семирадский, как последовательный приверженец классики, имевший классическое университетское образование, не мог остаться равнодушным к этому течению и посвятил свое творчество миру великой и великолепной греко-римской культуры. Он был художником, «владеющим идеалами», которые пронес через всю свою жизнь; не имея учеников, имел большое количество последователей, в числе которых – С. В. Бакалович, П. А. и А. А. Сведомские, В. А. Котарбинский, Н. Д. Лосев, В.С. Смирнов. Г.И. Семирадский обогатил античный жанр пленэром, через античность и обращение к далекой древности художник пытался показать вечность чувств людей. Он отдал дань мировой увлеченности античной историей периода крупных археологических открытий, и в его картинах зритель действительно увидел «явь золотого сна античности».
Как писал Ф. И. Булгаков, «осязаемый, чувственный, красочный образ античности, созданный Г.И. Семирадским, стал своего рода эталоном для последней трети XIX столетия».

In the 1860s the world of Art was deeply interested in the researchers of the Antique History. The Academy of Fine Arts in Saint-Petersburg preferred to choose the topics of Ancient Greece and Rome, so, not surprisingly Henryk Hektor Siemiradzki took the theme of his course paper based on the life of Alexander from Macedonia described by Quintus Curtius Rufus . He wanted to gain a gold medal for this work. As a pensioner of the Art Academy, in early 1871, he went abroad. That time in Europe the main stream in the art was late Romanticism and “Greek Revival”.
Among the sciences which developed history in the 18th century, archeology was one of the youngest. The 19th century turned to be the time of its highest realization. The intensive excavations discovered the new sides of the ancient world, the opened pieces of art attracted a lot of attention showing totally unknown world to the public.
“Greek Revival” became one of the leading directions in the Academic art of that time, and H.H. Siemiradzki being the constant supporter of Classicism, and having a brilliant classical education, could not stay indifferent to this mainstream and devoted his works to the world of magnificent Greek and Roman cultures. He was an artist “with ideals”, he didn’t have any students, but lots of followers such as S.V. Bakalowich, P.A. and A.A. Svedomsky, W.A. Kotarbinsky, N.D. Losev and V.S. Smirnov.
H.H. Siemiradzki enriched the ancient world with open air and beautiful nature, and through ancient plot the artist wanted to demonstrate the eternity of people’s feelings. He shared the deep interest in important epochal archeological discoveries, and the audience saw in his paintings “the reality of the golden dream of Antique”. According to F.I. Bulgakov, these masterpieces included “real, emotional, colourful image of the Ancient time, created by H.H. Siemiradzki became the model for it.”