Actual Problems of Theory and History of Art

Искусство при Августе стало действенным инструментом выражения его идеологии. Отражая идеи милосердия и любви, мира и процветания, строительная программа Августа вписывалась в концепцию новой политической системы и прославляла его деятельность. В докладе рассматривается Алтарь Мира в Риме как один из наиболее значительных памятников эпохи принципата Августа. Он представляет собой сакральное сооружение, относящееся по типологии к создававшимся еще в Древней Греции жертвенным алтарям. Однако его художественное решение является отражением чисто римских архитектурных и декоративных принципов. С художественной точки зрения, в рельефах Алтаря Мира можно видеть подражание стилям разных эпох (классической Греции и эллинизма), однако с дальнейшей адаптацией для выражения определенных идей. Религиозная роль Алтаря Мира как места совершения жертвоприношений соединяется с политической, состоящей в отображении и прославлении государства под властью Августа. Три типа рельефов: аллегорический, декоративный и исторический, зародившиеся еще в более ранние эпохи, окончательно формируются в этом памятнике. Кроме того, приемы, используемые здесь в
изображении процессий, были восприняты и в дальнейшем использованы в скульптуре последующих эпох.

In the time of Augustus art became an effective instrument expressing Augustus's ideology. Reflecting the concept of power, the ideas of charity and love, as well as the ideas of peace and prosperity, Augustus's building program perfectly blent with his understanding of the new political system and glorified his work. The paper views the Ara Pacis in Rome as one of the most significant monuments of this period. It is a sacral building relating to the typology of sacrificial altars created in ancient Greece. However, its artistic solution is a reflection of purely Roman architectural and decorative concepts. With its sophisticated stylistics, the Ara Pacis presents a striking illustration of the Roman way of imitating art of different periods (Classical and Hellenistic periods) with their further adaptation to convey certain ideological concepts. Religious role of the Ara Pacis as a place for the sacrifices was complicated with a political one, consisting in the representation and glorification of the state under the rule of Augustus. Three types of relief: allegoric, decorative and historical, which had been conceived in earlier periods, developed into their final shape in the Ara Pacis. Furthermore, the touches used in representation of processional friezes were adopted and retained its fundamental validity for centuries.