Actual Problems of Theory and History of Art

Специфическая историческая и культурная ситуация, сложившаяся в Южной Италии в конце XI в. с приходом норманнских завоевателей, положила начало постепенной ассимиляции принципов западнохристианского и восточнохристианского религиозного искусства. В первую очередь, распространение западного типа мышления оказало влияние на трансформацию устоявшейся на южноитальянских территориях византийской изобразительной традиции. Эта тенденция проявилась в появлении на территории Апулии церковных построек с развитыми портальными композициями западных фасадов. Феномен скульптурно декорированного портала возник в начале XI в. во Франции и отражал идею дидактической и поучительной роли искусства, не характерную для художественного сознания Византии. В архитектурной декорации апулийских храмов это стремление запада выстроить в пластике портальной стены схему смыслов в удивительной гармонии соединилось с влиянием раннехристианской иконографии канонических сюжетов и образов.
Одним из наиболее характерных примеров пересечения традиций в едином ансамбле является западный портал церкви Св. Николая в Бари, датируемый концом XI–XII в. Именно в его декорации наиболее последовательно можно проследить тесную связь восточнохристианского и романского способов изображения. Скульптурная программа портала основана на прославлении таинства Евхаристии через ряд символических образов, иконографические схемы которых восходят к очень ранним прототипам. Так, например, аллегорические изображения голубей, виноградной лозы, кентавров и других евхаристических мотивов встречаются в таких наследующих античную эстетику памятниках как мавзолей Санта-Констанца или саркофаг Доброго Пастыря из коллекции музея Пио-Кристиано в Риме. О преемственности художественной традиции запада свидетельствует трактовка фигур расположенных в нижней зоне портальной стены атлантов, которая находит параллели в миниатюрах иллюстрированных рукописей оттоновского периода. Подобный способ изображения атлантов также был переосмыслен в скульптурной декорации некоторых североитальянских памятников. Примером тому служит центральный портал западного фасада собора Модены, доминантой художественного впечатления которого, безусловно, является романская составляющая. Таким образом, синтез иконографических и стилистических приемов, возникший в колоссальном по смысловой нагрузке портале церкви Св. Николая в Бари, указывает на совершенно особое место южноитальянской художественной среды в общем контексте развития как восточного, так и западного средневекового искусства.
Анализ скульптурной декорации западного портала церкви Св. Николая в сравнении с произведениями искусства других видов – раннехристианскими мозаиками, пластикой саркофагов и миниатюрами рукописей – позволяет с уверенностью говорить о многогранном и длительном процессе восприятия через призму локальной традиции разнообразных изобразительных матриц. Проблема взаимного влияния принципов восточнохристианского изападнохристианского искусства, получившая индивидуальную трактовку не только в портальной декорации собора в Бари, но и в ряде других одновременных ему памятников, например, в соборах Трани, Битонто и Барлетты, заставляет задуматься о существовании на территории Апулии в конце XI–XII в. множественного мира с бесконечным смешением различных по своей внутренней природе мотивов и тенденций.

Situated on the threshold between the Orient and the Occident, Southern Italy produced a wealth of art from the 11th century onwards. The Norman conquest of these domains entailed social and cultural changes, what by-turn initiated the process of consolidating the traditions of Eastern Christian and Western Christian art. Firstly, the wide-spread expansion of western mode of thought influenced the transformation of Byzantine figurative tradition, prevalent in Southern Italy. The influence of the Occident started to make itself felt with the advent on the Apulian territory of church buildings, whose portals were carved with monumental schemes derived from Romanesque art. The phenomenon of sculptural decorated portal first was manifested in the very beginning of the 11th century in France and developed the idea of didactic and instructive role of art that was alien to the Byzantine artistic conscience. In the Apulian portal compositions this peculiar interest of Western Christian world to formulate a strictly sculptural hierarchy, where its form and content are concerned, combines in an astonishing way with Early-Christian iconography of sacred themes and images.
One of the most remarkable monuments with the great mixture of traditions in a single ensemble is the main portal of the Basilica di San Nicola in Bari, dated between late 11th and 12th centuries.
It is particularly in its sculptural decoration that one could observe the compact interaction of western and eastern methods of representation. The symbolic power of the hole portal system is based on the successive glorification of the Eucharist. The source of all Eucharistic allegories ultimately goes back to the Early Christian pictorial prototypes. Thus, for example, the iconography of the majority of allegorical representations depicted in San Nicola’s portal derives from such monuments as Santa Costanza or Sarcophagus of the Good Shepherd (Pio Cristiano Museum), Rome.
Each of them adopted Late Antique art as its stylistic ideal. On the other hand, several figures and scenes present a computational model of stylistic similarity to the western pictorial tradition. The particular style of the atlantes figures which are situated in the lower part of the portal are paralleled with the illustrations of illuminated Ottonian manuscripts. Also the same way of representation of atlantes could be seen in some monuments situated in Northern Italy, such as the Cathedral of Modena, whose sculptural decoration reflects the vast influence of Romanesque figurative tradition.
Thus, the combination of iconographic and stylistic methods, originated in an enormous, because of its semantic loading, portal of the Basilica di San Nicola in Bari, points out a very specific place of Southern Italy in the general context of the development of both Eastern and Western medieval art.
The integration of Romanesque art tradition into Byzantine culture on the Apulian territory was a complex process, extending over several centuries, in which the two coexisted in an astonishing harmony with each other. The representational world of San Nicola’s portal sculptures shows the adoption and renewal of older Classical and Christian forms. A comparative analysis of Bari sculptural decoration with other portal compositions, for example, of Trani, Bitonto and Barletta Cathedrals shows a variety of the major idea of didactic and symbolic missions of sacred images.
The adoption of ancient pictorial forms and compositions into Romanesque tradition leads us think about a particular place of Apulia, the territory of which was a meeting point of Eastern Christian and Western Christian art. This was a territory, where the mixture of Byzantine and Latin Church traditions caused a cultural maelstrom that produced a vivid representational world, full of symbolism and stylistic innovations.