Actual Problems of Theory and History of Art

С середины XVIII столетия на фоне активных археологических раскопок, открытий древних городов и переосмысления античного наследия у любителей древностей возникало желание «обладать» античностью. Частные коллекции европейцев пополняются сувенирами, привезенными из Grand Tour – древними артефактами и современными гравюрами с изоб-
ражениями архитектурных памятников и фантазиями на тему античности (Дж.-Б. Пиранези и др.). Помимо привозных предметов быстро обрели популярность уменьшенные копии античных скульптур, производившиеся с 1838 года на бронзолитейной фабрике Фердинанда Барбедьена (1810 – 1892). Изобретенная Ашилем Колла (1795 – 1859) машина дала возмож-
ность в точности воспроизводить произведения пластики в уменьшенном масштабе. Наиболее часто тиражируемыми античными образами были «Венера Милосская», «Диана-охотница», «Лаокоон» и другие. Популярной была и «Спящая Ариадна», выполненная с римской копии по оригиналу пергамской школы II века до н.э. Одна из таких бронз с 1991 года находится в собрании Екатеринбургского музея изобразительных искусств (31,6 х 40,5 х 15,8 см).
Античные образы, создаваемые в ином материале – бронзе, получали несколько иную трактовку, неся в себе отпечаток современности. Так, игра отраженных бликов на поверхности бронзовой «Спящей Ариадны», кажущийся более динамичным ритм складок нарушают ощущение спокойного сна, столь точно воплощенного в мраморе. Четкий силуэт,
характерный для изделий из металла, придает образу иной характер, нежели пластические
свойства мрамора, по-иному взаимодействующего со светом и окружающим пространством. Различие материалов отражает дух разных эпох, в которые создавались произведения. Интерес к Античности не угасал и во второй половине XIX века, о чем свидетельствует продукция фабрики,представленная в каталоге 1886 года. Античные образы, воплощенные в бронзе, были популярны наряду с произведениями современных скульпторов.

The temporal distance between the mid 19th-century society and ancient Greece and Rome is
more than 2000 years. Modern Europe getting more industrialised had nothing in common with
«the noble simplicity and quiet grandeur» of ancient world with its measured and indolent atmosphere. Since the middle of the 18th century active archeological research with discoveries of ancient cities took place in Europe. Great interest in the Ancient civilization and their heritage provoked among those who valued cultural tradition strong desire of “possessing” the antiquity. Travelers brought from the Grand Tour souvenirs like ancient artifacts and popular modern engravings with the views of ancient ruins and fantasies on antiquity (by J.-B.Piranesi and others). Apart from them reduced bronze copies of ancient sculptures quickly gained popularity among amateurs. These bronze sculptures were made by French metalworker and manufacturer Ferdinand Barbedienne (1810 – 1892). Achille Collas (1795 – 1859) invented a machine for creating miniature bronze replicas of statues. Barbedienne and Collas began their business with producng precise copies of ancient sculptures of different size. The most popular ancient images were Venus de Milo, Diana the Huntress, Laocoon and others. Today these castings can be found in many museums and private collections. As well as them castings from a Roman copy of the original of Pergamum School of the 2nd century BC “Sleeping Ariadne” were made at the factory. One of these bronzes is in the collection of Ekaterinburg Museum of Fine Arts since 1991 (31.6 x 40.5 x 15.8 cm).
Ancient marble statues casted in different material, like bronze, made a different impression and put a different interpretation of works making them closer to the modern world. So, the game of the reflected flashings on the surface of “Sleeping Ariadne” and seemingly more dynamic rhythm of folds disturb the sense of a calm dream which is characteristic of the marble sculpture. The bronze has clear rigid silhouette, while the marble statue because of the luminosity of the material seems to be dissolved in the surrounding area. The difference of the materials reflects the difference between the epochs when the works were created – the Antiquity and the 19th century.