Actual Problems of Theory and History of Art

Боковые алтарные врата – наименее изученная часть русского иконостаса. Их символический замысел и иконографическая программа сложны и богаты разнообразием сюжетов и образов. Врата иконостаса символически олицетворяли собой двери, ведущие в мир горний, не доступный грешнику. И если Царские врата представляли собой образ Спасения, то боковые – напоминали о грехопадении, покаянии и обретении Царствия Небесного.
Именно на боковых вратах иконостасов со второй половины XVI века появляются зооморфные изображения святого Христофора. Однако, что послужило поводом для размещения свирепого единоличного образа мученика в пространстве храма на северных дверях? Какого его предназначение и символическое значение?
Ответить на эти вопросы можно, рассмотрев немногочисленные сохранившиеся северные алтарные двери с изображением святого Христофора из музейных собраний России в контексте с церковной службой, проходящей в жертвеннике, а также посредством сопоставления символического значения псоглавого мученика с традиционными сюжетными изображениями боковых алтарных врат, начиная c первой половины XVI века (Архангел Михаил, Благоразумный разбойник и др.). Полученные выводы позволяют по-новому взглянуть на прежде малоизвестного «маргинального» святого.

Side altar doors are the least studied part of the Russian iconostasis. Their symbolic concept and iconography are complicated and abundant with diverse topics and images. Iconostasis doors are a symbolic representation of the gates leading to the Heavens, inaccessible for a sinner. And if the Royal Doors represented the concept of Salvation, the side ones were to remind of the Fall, repentance and entering the Heavenly Kingdom. It was the side doors of iconostasis where from the second half of the 16th century the zoomorphic images of St. Christopher began to appear. However, what was the cause to place an image of the fierce martyr on the northern doors in a church space? What were its function and symbolic concept? One may answer these questions by considering sparse extant northern altar doors with the image of St. Christopher, preserved in the museum collections of Russia, within the context of the services held in prothesis. It is also necessary to juxtapose the symbolic meaning of the image of the dog-head martyr and that of the traditional images of the side altar doors since the first half of the 16th century (Archangel Michael, righteous thief etc.). The results of such analysis allow to look at the formerly little-known marginal saint in a new way.